donderdag 18 april 2013

Appel koekjes

Het snelste en makkelijkste fruit tussendoortje is voor mij een appel. Even onder de kraan en happen maar. Hij zit boordevol vezels, knoeit niet, is lekker zoet en heeft een goede bite. Ik vind bijna alles met appel lekker. Appeltaart, appelflappen en gerechten met appel, zowel koud als warm, in een salade of een roerbak.




















Rede genoeg om deze appel eens te integreren in een koekje. Want zoals vaste lezers weten ben ik gek op tussendoortjes en vooral chocola en koekjes. Het recept lijkt een beetje op de bananen koekjes, maar omdat ik de appel niet zoet genoeg vind, heb ik hier agavesiroop toegevoegd. Maar even goed is dit altijd nog een gezondere variant dan je in de supermarkt zou kopen, mede door het gebruik van kokosolie. Alle voordelen en het gebruik van kokosolie kan je hier lezen.

 

Ingrediënten (10 stuks)

1 appel (100 g, ik gebruik Elstar)
60 g kokosolie
60 g agavesiroop
110 g tarwe bloem
1 tl vanille extract (of half zakje vanille)
1 tl bakpoeder
1 tl kaneel
snufje zout

Per koekje 110 kcal.


Bereiding

Verwarm de oven voor op 180 graden.
  1. Bekleed een bakplaat met bakpapier.
  2. Meng in een grote kom de bloem, basterdsuiker, bakpoeder en zout met elkaar.
  3. Snij de appel in kleine stukjes. En voeg bij de appel het kaneel. Meng dit goed door elkaar.
  4. Smelt de kokosolie au bain marie en voeg de vanille extract toe.
  5. Voeg het kokosolie mengsel bij het bloem mengsel en meng dit goed door elkaar. Er ontstaat een kruimelig deeg, prak eventueel met een vork, zodat er geen bloem klonten meer zijn.
  6. Voeg de appel met kaneel toe aan het deeg en roer dit door elkaar. Het deeg is nog steeds kruimelig.
  7. Neem nu een beetje van het deeg en kneed dit tot een koekje. In de oven gaan de koekjes nog een klein beetje rijzen. Houdt hier rekening mee, bij het plaatsen op het bakpapier, hou een beetje ruimte tussen de koekjes.
  8. Plaats de bakplaat in het midden van de oven en bak de koekjes in ongeveer 20 minuten goud bruin. Laat ze buiten de oven afkoelen op de plaat.

3 opmerkingen:

  1. Ik vervang de basterdsuiker door kokosbloesemsuiker: zo heb je een nog gezonder, overheerlijk koekje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hai Klara, goede tip. Basterdsuiker kan je inderdaad heel gemakkelijk vervangen door kokosbloesemsuiker. Dat kan je ook lezen in de review die ik schreef over kokosbloesemsuiker: http://bit.ly/1hphUXs
    Groetjes Rowena

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik zie geen basterdsuiker staan bij ingredienten, word er bedoled agavesiroop?

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...