vrijdag 15 februari 2013

Ambachtelijke koekjes

Bij de thee, koffie, of frisdrank, een koekje kan en mag er altijd bij. Nu ik bezig ben met een gezond eetpatroon merk ik dat de meeste koekjes uit de supermarkt hier niet goed in passen. Ze zitten boordevol e-nummers, suiker en vetten. Maar een kopje koffie zonder koekje...

Ambachtelijke koekjes

















Dus ik zoek mij suf op het internet naar lekkere gezonde koekjes. Op de website vegetarische recepten heb ik weer een heerlijke variant gevonden. Ik werd meteen enthousiast en heb alle ingrediënten uit de kast getrokken. Wel heb ik het recept zo veranderd dat het ook daadwerkelijk een gezond koekje is. Zoals de boter vervangen door kokosolie en appelmoes, lijnzaad toegevoegd voor de extra vezels en koekkruiden (speculaaskruiden) toegevoegd voor de extra koeksmaak. En het resultaat mag er wezen, hij is krokant van buiten en zacht van binnen, een heerlijke combinatie. Zoals mijn vriend zegt: een koekje met een ambachtelijke uitstraling, die ook heel geschikt is om aan iemand cadeau te geven.


Ingrediënten (30 stuks)

100 g havermout
100 g volkorenmeel
100 g geraspte kokos
60 g kokosolie
100 g appelmoes
30 g lijnzaad (of 10 g chia zaden)
6 g koekkruiden / speculaaskruiden
100 g honing
2 tl bakpoeder
1 tl baksoda (mag ook extra tl. bakpoeder zijn)
snufje zout

Per koekje 69 kcal.


Bereiding

Verwarm de oven voor op 180 graden.
  1. Meng alle droge ingrediënten in een kom door elkaar.
  2. Smelt de kokosolie en voeg hierbij de appelmoes en honing. Meng dit al roerend door de droge ingrediënten.
  3. Rol van het beslag bolletjes. Ze rijzen nog een klein beetje. Dus houd hier rekening mee bij de grote van de balletjes. Leg deze op een bakpapier op een bakplaat.
  4. Zet de bakplaat in het midden van de oven en bak de koekjes in circa 20 minuten goudbruin.
  5. Laat ze afkoelen tot lauwwarm en proef dan het heerlijke resultaat.

4 opmerkingen:

  1. Ik zet net mijn eerste hap in het nog warme koekje, heerlijk!! En zo supermakkelijk ook! Ben alleen iets te enthousiast geweest met de speculaaskruiden.. maar bedankt voor alle lekkere recepten!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel graag gedaan! En jij bedankt voor het delen, leuk om te horen dat ze lekker smaken. Geniet er van.

      Verwijderen
  2. Ja! Zowaar gelukt! (Nadat ik me eerder genoodzaakt zag om na twee mislukte koekjes rondes dan toch maar die heel erg lekkere maar compleet ongezonde cake te bakken ;D) ln plaats van lijnzaad heb ik rozijnen toegevoegd. Top!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey, wat leuk dat het nog gelukt is, de aanhouder wint! En nu lekker genieten van de koekjes, of zijn ze al weer op ;) Groetjes Rowena

      Verwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...