woensdag 16 januari 2013

Kwarkbol - RECEPTVLOG


Kwarkbol
















Ik hou van lekker eten en ik heb allerlei lekkere en gezonde recepten gevonden waarmee ik mijn lekkere trek bevredig en tegelijk aan mijn gezondheid werk. Mijn allereerste recept: Kwarkbol!
Omdat ik nog veel kwark over had, heb ik een kwarkbol gemaakt en hij was heerlijk! Kijk wel uit dat je niet meteen een te groot stuk neemt, want dan heeft het gezonde ook geen nut meer. Je kan een gedeelte invriezen en later een keertje in de oven opwarmen. Warm is deze kwarkbol namelijk heerlijk.

NIEUW - Bekijk het recept in een video!



Ingredienten (12 stukken)

250 g kwark
1 etl olie
2 eieren
2 etl suiker
1 snufje zout
1 zakje vanillesuiker of 1 etl vanilla-extract
7 g bakpoeder (1/2 zakje)
8 g wijnsteenzuur bakpoeder (baksoda) dit zorgt er voor dat de kwarkbol extra luchtig wordt. Heb je dit niet in huis, vervang dan door 'gewone' bakpoeder.
250 g (volkoren) bloem
150 g rozijnen
Om te bestrijken:
3 etl melk
2 etl suiker

Per stuk 145 kcal


Bereiding

Verwarm de oven voor op 180 – 200 graden en vet een kleine springvorm (+/- 20 cm) in en leg op de bodem een bakpapiertje.
  1. Meng de kwark, olie, eieren, suiker, vanillesuiker en een snufje zout.
  2. Meng de bakpoeder met de bloem en voeg deze toe aan het mengsel.
  3. Meng als laatste de rozijnen er door.
  4. Stort het beslag in de springvorm en verdeel over de bodem. Het hoeft niet netjes.
  5. Bak de bol gedurende 20 min. Bestrijk de bol na 10 min. bakken met de melk en bestrooi met suiker.

36 opmerkingen:

  1. klinkt heel lekker en ga ze zeker maken,maar kan je in dit recept ook griekse yoghurt gebruiken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hai Claire, wat leuk dat je de kwarkbol gaat maken. Ik denk dat je ook wel Griekse yoghurt kan gebruiken, is ook behoorlijk stevig, alleen misschien iets zuurder van smaak. Laat je me weten hoe het resultaat was? Succes, groetjes Rowena

      Verwijderen
  2. zou dit ook kunnen in cupcakevormpjes, zodat je mini-broodjes krijgt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik denk het wel. Maar als je het zeker wil weten, ik ga het deze maand ook proberen, en dan zal ik het hier laten weten of het geslaagd is. Mocht je al eerder gaan experimenteren, laat je mij dan weten hoe ze zijn geworden? Succes!

      Verwijderen
  3. ik wil het vandaag of morgen gaan proberen... weet alleen niet goed hoe lang ik ze zal doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou 15 minuten bakken, daarna bestrijken met melk en bestrooien met suiker en dan nog eens 5 tot 10. Even goed in de gaten houden, zodra ze bruin kleuren, even testen met een prikker, als deze er droog uitkomt zijn ze klaar. Succes! Ik ben heel benieuwd!

      Verwijderen
  4. Hoi,
    Als je geen wijnsteenzuurbakpoeder hebt, begrijp ik goed dat je dan twee zakjes gewone moet nemen? (van dr. oetker heb ik ze). Leuke site dit! Ik ga hem opslaan en veel proberen. Groetjes Mirjam
    p.s. Is invriezen na bakken raadzaam of vóór bakken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi, wat leuk dat je Kleurrijk Eten hebt ontdekt! Klopt, je kan ipv de wijnsteenzuurbakpoeder 'gewone' bakpoeder gebruiken. Als je maar op de zelfde gram uitkomt. Mocht je 1 gram missen bijvoorbeeld dat is dat geen ramp. Let wel, de wijnsteenzuurbakpoeder zorgt er voor dat de kwarkbol heel luchtig wordt omdat deze een reactie aangaat met het zuur van de kwark. Dus je hebt kans dat bij vervanging de bol iets minder omhoog komt. Maar hij zal evengoed nog heerlijk smaken.

      Je kan de bol invriezen na het bakken. Niet ervoor want dan zijn de eieren nog rouw. Dat zou je wel kunnen doen bij bijvoorbeeld een recept voor koekjes zonder eieren. Dan kan je het deeg alvast maken, er een rol van maken, invriezen en afsnijden wanneer je koekjes wil bakken.

      Heel veel plezier met het bakken en geniet ervan!

      Groetjes Rowena

      Verwijderen
  5. Hallo,

    Klinkt lekker. Je schrijft dat je 'm op een hoopje legt, gaat 'ie dan niet uitlopen? Op de foto heb je hem in een springvorm zie ik...
    Groet Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Marieke, de eerste keer heb ik de kwarkbol op een bakpapier op de bakplaat als hoopje gestort, die liep inderdaad uit. De tweede keer heb ik hem in een kleine springvorm gemaakt en dat werkt veel beter, dan wordt het een mooi bolletje. Dus als je een springvorm hebt, dan kan je die gebruiken. (ik zal het ook in het recept erbij zetten) Heel veel succes!
      Groetjes Rowena

      Verwijderen
  6. Ik heb 'm inderdaad eerst op bakpapier gelegd en toen werd het een hele platte massa, helemaal uitgelopen. Dus in een bakvorm is beter!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De kwarkbol van de bakker is veel zachter en cake-achtiger van structuur dan deze. Ik vond deze ook heerlijk, maar heb je misschien een idee/tip om de structuur iets zachter te krijgen? Bij mij was het tenminste iets 'sponzig', erg luchtig en dat was juist wel lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een geweldig recept. Ik maak de kwarkbol altijd met speltmeel. Het is echt een favoriet geworden. Ik vries sneetjes in en neem het mee naar mijn werk als verantwoord tussendoortje. Morgen gaat de kwarkbol mee naar een vriendin als leuk weggeef kadootje. grt Trea.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb dit recept pas ontdekt via welke.nl en vandaag gemaakt. Hij is echt heerlijk!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. hij moest er bij mij wel een flink stuk langer in dan 20 min..maar hij is wel lekker

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Vandaag de kwarkbol gebakken. De rozijnen heb ik vervangen door verse aardbeien en na het bakken de bol bestrooid met poedersuiker. Heerlijk!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sterre, wat een ontzettend leuk creatief en zomers idee! Misschien is de bol met kersen ook lekker.. ik ga eens testen :)

      Verwijderen
  12. kan je ook tarwe bloem gebruiken voor dit recept wil hem er graag maken lijkt me lekker kan alleen nergens volkoren bloem vinden

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja zeker, vandaar dat volkoren tussen haakjes staat. Dus ik wens je heel veel succes en geniet ervan :)

      Verwijderen
  13. Hoi hoi, ik heb hem voor de kerst gebakken met stukjes bitterkoekjes en in amaretto gewelde rozijnen.......
    En dat was me lekker!!!!! Optimaal genieten.......:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ooooh wauw, klinkt heerlijk! Ga ik eens proberen, bedankt voor de tip!

      Verwijderen
  14. Oh wat lekker is deze kwakbol. Ik heb de helft van de bloem vervangen door volkoren speltmeel, had te weinig bloem, en de suiker vervangen door palmsuiker. Daar moet ik de volgende keer iets minder van doen.
    Weetje of de bakpoeder ook volledig kan vervangen door wijnsteenzuurpoeder?
    Ik bedoel natuurlijk KWARKBOL.
    Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat hij zo goed lukt en dat je er zo van geniet! Nee, volgens mij kan je die niet helemaal vervangen door wijnsteenzuurpoeder. Die is namelijk voor het zure bestanddeel, de kwark om deze mee te laten rijzen en de bakpoeder voor de bloem.

      Verwijderen
  15. Super leuk en lekker recept! En ook nog is snel en makkelijk gemaakt! Echt een aanrader

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heerlijk recept! Ik heb ze vandaag weer gemaakt en weer waren ze fantastisch. Ik heb ze trouwens gemaakt in cupcake vormpjes. Dat ging prima, geen probleem! Dankjewel voor het recept!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Super Hanne! Ik ben blij dat je zo geniet van de kwarkbol(letjes)! Groetjes Rowena

      Verwijderen
  17. Lekker!
    Overigens: "volkoren bloem" bestaat niet. Volkoren is per definitie meel, gemaakt van de hele graankorrel (tarwe, spelt, gerst, watdanook), en bloem (van elk soort graan) is wat overblijft ná het uitzeven/uitmalen van het meel en daarin ontbreken dus de gezondere, vezelige delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Help!
    Ik heb gisteren deze kwarkbol gemaakt volgens recept die hierboven omschreven staat, maar er is denk toch iets mis gegaan. Ik heb de over op 190 grade gezet en hem in het midden gebakken, alleen was hij na 20min nog hartstikke nat vanbinnen als ik er een prikker instak. Dus ik heb hem denk ik ongeveer 15 langer (in totaal dus 35 a 40min) in de oven gehad. Nu is dat waarschijnlijk te lang geweest want ik nam vanmorgen een stukje en het leek wel of ik een droge oliebol aan het eten was (overigens was de smaak wel lekker). Wat kan ik doen zodat hij de volgende keer iets minder droog word? Toch gewoon wat minder lang bakken en dan maar op hoop van zegen dat hij niet te nat is van binnen?

    Alvast bedankt!
    Groetjes Rifka

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Rifka,
      Bij mij gaat hij er ook langer in dan de voorgeschreven 20min, meestal zo rond de 30 a 35min. Nadat je hem uit de oven haalt zal het binnen in toch nog wel even heet blijven, dus ik zou me geen zorgen maken om die natigheid, gewoon iets eerder uit de oven halen en blijven experimenteren ;)

      Verwijderen
  19. Hoi allemaal,
    ik heb dit recept onlangs een aantal keren geprobeerd.
    - de eerste x met volle kwark, hij was heerlijk
    - de tweede x met vanille kwark, die vond ik wat tegen vallen tenopzichte van de eerste.
    - en afgelopen weekend met milde kwark en in cupcakepapiertjes, smaakten goed, lalleen wat problemen met het cupcakepapier.

    Nu heb ik even wat vragen over dit laatste. Ik krijg de cupcake papiertjes er moeilijk vanaf, ze zijn nog al vastgeplakt en laten vaak een klein dun laagje papier achter op de "mini"kwarkbol. Heeft iemand daar ervaring mee, of tips? Bij "normale" cupcakes gebeurd dit normaal niet.

    mvg Jamie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Jamie, Wat leuk dat de cake je zo goed bevalt. Een iet wat late reactie, maar in het kader van beter laat dan nooit, hier als nog mijn antwoordt. Mijn ervaring is dat je dit beslag het beste zonder cupcake papiertjes in het muffinbakblik kan gieten. Eerst even invetten en eventueel nog een beetje nabloemen en dan hup heet beslag erin en bakken maar. Dan laten ze als het goed is goed los. Succes en veel bak en eetplezier! Groetjes

      Verwijderen
  20. O en nog een kleine aanvulling op mijn vorige bericht, het suiker wat ik er boven op doe is de dag erna geheel gesmolten :( wat kan ik hier aan doen, de kwarkbol in de koelkastbewaren? Hij staat nu in de kast in zo'n cake bewaartrommel.

    mvg Jamie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De suiker zal blijven smelten verwacht ik. Je kan op de dag van serveren er nog een extra klein laagje overheen doen.

      Verwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...