vrijdag 18 januari 2013

Koekkruiden

Nu ik mij steeds meer aan het verdiepen ben in lekker en gezond eten, kom ik allerlei producten tegen die ik voorheen nog nooit gebruikte, zoals havermout, diverse soorten specerijen. Ik ben altijd al dol op kruiden geweest, verse kruiden, maar ook potjes, want ze ruiken zo lekker en maken een gerecht meteen al zoveel smaakvoller! Toen ik in een recept las dat ik koekkruiden nodig had, wist ik niet wat ik zocht. Iets waarvan mijn havermoutkoekjes opeens naar koek gaan smaken.

Mijn zoektocht begon bij een Taarten winkeltje in Maarssen, als ik het ergens zou kunnen kopen zou het daar toch wel zijn. Helaas was dit niet waar, dit is een winkeltje die het tegenovergestelde werkt als ik, zij gebruiken kant-en-klaar mixen. Persoonlijk vind ik dat veel te saai. Ik vind het juist zo leuk om te experimenteren en steeds weer nieuwe dingen uit te proberen. Met moeite wisten ze 2 roze potjes te voorschijn te toveren vanuit het magazijn: pepernootkruiden en speculaaskruiden. Door met de zoektocht, die mij bij Bakkerij Olink bracht, de vrouw achter de toonbank wist niet of ze koekkruiden verkochten maar ze vroeg het de bakker. Die vervolgens vrolijk naar binnen kwam en vroeg of ik speculaaskruiden bedoelde. Uh ja... 2 ons alsjeblieft. Hij dook weg achter een deur en kwam terug met een broodzak waarvan de heerlijke geur van kruiden mij al tegemoet kwamen, zalig! Dit moeten de koekkruiden zijn! Hij vond het maar sterk ruiken, terwijl ik het heerlijk vond. Waarop hij vertelde dat het helemaal fantastisch is wanneer je er mee werkt. Even voelde ik mij ook een geleerde bakker (die alles nog uit moet vinden). Ik kan niet wachten om er mee te beginnen!!!


6 opmerkingen:

  1. Hoi Rowena,
    Koekkruiden zijn idd soms moeilijk verkrijgbaar, maar gemakkelijk zelf te maken en vele malen lekkerder dan kant en klaar uit een potje.
    Voor ong. 2 el:
    4 tl kaneel - 1 tl kruidnagel - 1 tl nootmuskaat - 1 tl kardemom(peulen) - 1 tl gemberpoeder - 1/2 tl witte peper - 1/2 tl anijszaad - 1/2 tl korianderzaad - 1/2 tl foelie. *Naar smaak meer of minder kruiden toevoegen.
    *Liefst zoveel mogelijk verse kruiden gebruiken en zelf in de vijzel fijnmalen. Succes! Groet Marlijn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marlijn, Wat een super leuke tip, dankjewel! Wanneer mijn koekkruiden op zijn ga ik dit zeker proberen. Groetjes Rowena

      Verwijderen
  2. hoi hoi...Koek-en speculaas kruiden zijn ook prima te vinden in de supermarkt. Bij het rek van alle kruiden, hangt/staat vaak wel een potje met deze kruiden..lekker ook in muffins...ja, waar niet in!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En nog even mijn complimenten voor je blog! Super leuk..ga ik vaker langs komen. Bakken is mijn hobby, nu ik suikervrij leef, moet ik weer even zoeken naar recepten....maar ik heb hier al heel lekkere zien staan! Dank je wel voor het willen delen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Yvonne, Wat leuk om te horen! Ik ben blij dat ik andere mensen kan inspireren om ook de keuken in te duiken. En vaak is het zoveel lekkerder dan in de winkel. Klopt, ik heb inmiddels ook de speculaaskruiden ontdekt in de supermarkt en op de markt. Genoeg keus inmiddels, dus we zullen niet snel zonder zitten ;) Heel veel plezier met bakken en genieten van je zelf gemaakte lekkernijen! Groetjes Rowena

      Verwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...